Thursday 3 April 2014

Everyday is a new day

​Pagi tadi Amna bangun merengek-rengek. Dia bingkas bangun dan bertanya "Mana?" tapi dengan pelat yang berbunyi "Ane?" dengan tangan dua-dua terangkat bertanya Mana?

Apa yg mana ntah, aku tak faham apa dia tanya.​ Aku jawab xde je.

Dia tanya lagi "ANE??" Marah, merengek.

"Haa cari sendiri la" Aku jawab. Dia pun bingkas nak turun dari katil dan belum sempat turun katil dia berbunyi "Aaaa" dengan happy seperti telah menjumpai apa yang dicarinya.

Kau tahu apa yang dia cari? Bantal kecik (batal dia masa baby baby). Dia lantas peluk bantal tu dan kembali tido.

Sejujurnya sejak aku wean off Amna aku perasan dua benda baru pada Amna.

SATU. Dia pandai masuk tangan dalam mulut. Sebelum ni, NADA, NEVER, I guess her needs to suck was easily satisfied by breastfeeding.

DUA. Bantal peluk. Dulu dia nursed to sleep, x payah bantal. Kejadian pagi tadi memang agak surprising to me, sebab aku tak pernah ajar dia berbantal peluk. Baru sekali dua dalam seminggu terakhir ni dia tido peluk bantal tu. Sebelum tu bantal tu ntah ke mana aku simpan tak tahu.

Honestly aku sedikit risau kalau Amna develop habit-habit masyam seperti mempunyai bantal busuk dan hisap jari. Mungkin she needs objects of affection to comfort her now that she is no longer breastfeed. Maafkan Ummi ya Amna, tidak mampu breastfeed Amna sampai dua tahun.


But I do have secret wish to tandem breastfeed Amna and her baby sister later when baby is out ;)

No comments: